Beliggenhet, beliggenhet, Stortorvet 7. Så enkelt og likevel så mye mer.

Beliggenhet, beliggenhet, Stortorvet 7. Så enkelt og likevel så mye mer.

Frem til våren 2023 vil Stortorvet 7 gjennomgå en totalrehabilitering og transformasjon til Oslos absolutte midtpunkt. Med T-bane, trikk og buss utenfor døren, supermoderne kontorer, lekre butikker og innbydende restauranter starter nå kappløpet om den siste, ledige kontoretasjen.

S7 er navnet på hele det store kvartalet Grensen, Nedre Slottsgate, Karl Johans gate og Stortorvet. Revisjons- og rådgivningsselskapet EY grep sjansen og tok de fire øverste etasjene, mens utleieselskapet av kontor og konferanserom, Spaces, sikret seg etasjene over butikklokalene.

– S7 vil bli et naturlig midtpunkt for nyskaping og gode relasjoner, og tiltrekke seg kompetanse og virksomheter som vil lede an i utviklingen, samarbeide på tvers av fagmiljøer og inspirere sine omgivelser, forteller Christin Bøsterud, administrerende direktør i EY.

 

 

– Vårt fokus på bærekraft, herunder det å ivareta miljøet og redusere vårt klimaavtrykk, betyr at lokalene våre i S7 er Breeam-sertifisert og all planlegging og utforming av prosjektet vil bære preg av bærekraftige valg. EYs valg av S7 bygger opp under vårt formål «Building a better working world.»

                – Christin Bøsterud, administrerende direktør i EY

 

 

Velg kontor etter arbeidsform og dagsform

Med mange bygningsmasser fra ulike tidsepoker som smelter i hverandre, blir kontor-opplevelsen i S7 helt unik. Hver bygningskropp får frem sitt særpreg, uansett hvilken tidsepoke den stammer fra.

– Gjennom arbeidet med EYs lokaler, har vi jo sett hvilke muligheter denne bygningsmassen byr på. Med masse ulik, vakker arkitektur skal hvert rom oppleves som inspirerende. Her kan ansatte bevege seg rundt og velge seg nye plasser å sitte på basis av arbeidsform, humør og inspirasjon, forteller interiørarkitekt Annethe Thorsrud i I-d Interiørarkitektur & design As.

 

 

– S7 blir en unik arbeidsplass. Tenk deg bygget som et kjede med masse ulike perler – som likevel skal passe til hverandre!

                                            – Annethe Thorsrud, interiørarkitekt I-d Interiørarkitektur & design As

 

 

I tett samarbeid med EY og gårdeier Schage Eiendom har hun formet det som skal bli EYs fire fantastiske kontoretasjer. At Spaces har valgt å flytte inn i bygget med sine kontorplasser og møtefasiliteter for deling, ser hun som en kjempefordel for leietakerne.

– S7 blir en unik arbeidsplass. Tenk deg bygget som et kjede med masse ulike perler – som likevel skal passe til hverandre! Arbeidsplassen er jo mye mer enn en pult, og Spaces har kontorplasstilbud både i bygget og i en rekke andre bygg når hybridhverdagen noen ganger krever det.

Tomme kontorer og møtelokaler er dyrt

Under korona har det blitt ekstra fokus på kostnadene ved tomme lokaler. En stor bedrifts-kantine som kun er i bruk i lunsjen, er unødvendig dyr. Derfor har mange bedriftskantiner i dag et tilbud fra morgen til kveld. Den samme problemstillingen gjelder både for kontor og møterom.

– Kontorer og møtelokaler som ikke brukes er dyrt. Spaces har derfor inngått et samarbeid med EY i S7 som gir EY maksimal fleksibilitet og en god utnyttelse av ressurser, både når det gjelder kontorplass og møte/konferanserom. Vi er et fleksibelt kontorhotell som leier ut arbeidsrom, kontor og møterom, og vi fikser eventer og gjesteforelesninger, forteller Patrik Ölvebäck, adm. dir. i IWG Plc som eier Spaces.

Hvordan fungerer dette?

– EY har nylig lansert en hybrid arbeidsmodell.  Dette gjør at de trenger større fleksibilitet rundt areal. De har derfor inngått en avtale med Spaces som holder til i samme bygg, slik at de raskt kan ta i bruk mer plass ved behov.  Potensielle leietakere i de ledige lokalene i 5. etasje får de samme mulighetene, og trenger dermed ikke møterom.

 

 

– Kontorer og møtelokaler som ikke brukes er dyrt. Spaces har derfor inngått et samarbeid med EY i S7 som gir EY maksimal fleksibilitet og en god utnyttelse av ressurser, både når det gjelder kontorplass og møte/konferanserom.

              – Patrik Ölvebäck, adm. dir. Spaces

 

 

Han mener start-ups eller bedrifter med få ansatte fort kan oppleve å vokse til det flerdoble, og mange slike bedrifter kan vokse i S7, selv om de starter i det små.

3 750 kvm for én til fire leietakere

Den ledige 5. etasjen kan passe perfekt for én større aktør med 150-180 ansatte, men også for deling mellom to, tre eller opptil fire leietakere. Likevel er det god plass, og hver leietaker får det akkurat som man vil – uansett om det ønskes aktivitetsbaserte arbeidsstasjoner, åpent landskap med faste plasser eller cellekontorer.

 

 

– Det er her medarbeiderne dine vil være, og oppgående ledere vet at kapitalen og fremtiden ligger i medarbeiderne. Da er det lurt å ta vare på dem.

                     – Vibecke Falster, markedssjef Schage Eiendom

 

 

 

– Her er fleksibilitet cluet. I dag velger mange bort faste plasser, til fordel for aktivitetsbaserte arbeidsstasjoner – nettopp fordi de ser at dette fungerer godt, særlig for yngre medarbeidere. Og er det ett sted som er skreddersydd for frihet til å velge arbeids-stasjon, så er det her i S7, sier Vibecke Falster, markedssjef i Schage Eiendom, som er gårdeier og utvikler for S7.

Ellers er Falster særlig begeistret for at bygget nå blir Oslos nye midtpunkt.

– Å komme hit til S7 er enkelt, for alle – Stortorvet er jo et kollektivknutepunkt. Trikk og buss i flere retninger stopper rett utenfor døren, det er 100 meter opp til Stortinget T-banestasjon og fem minutter å gå ned til Oslo Sentralbanestasjon med tog og buss i alle retninger, Flytoget og Flybuss. Dessuten befinner vi oss jo i hjertet av Oslos beste shopping, og et hav av restauranter, caféer og underholdningstilbud. Det er her medarbeiderne dine vil være, og oppegående ledere vet at kapitalen og fremtiden ligger i medarbeiderne. Da er det lurt å ta vare på dem, avslutter Falster med lurt smil.

 

Hvis dette høres ut som et sted for din virksomhet, ta kontakt med Megler Håkon Tanberg i Malling & Co.

FLERE ARTIKLER

Kontakt megler